چرا با سیلندر های جفتی غواصی کنیم ؟
By Mark Newman May 24, 2019
من تا آنجا که ممکن است من با تانک های جفتی غواصی میکنم و اگر در غواصی در بریتانیا را لحاظ کنم، احتمالاً 12 سال است که از تانک های جفتی استفاده میکنم، آنها را بهترین گزینه جایگزین برای این مدل غواصی که من انجام میدهم یافته ام. من هم مثل بقیه، غواصی را با تانک تک شروع کردم و بعد از شروع به تدریس به تانک جفتی روی آوردم و زمانی که چند سال پیش ساید مونت محبوبیت پیدا کرد به آن گرایش پیدا کردم، دوباره تنفس گر هاهم عالی هستند، اما آنها در شاخه دیگری هستند، بنابراین میتوانیم بعداً درباره آنها صحبت کنیم. ساید مونت هااز لحاظ انعطافپذیری و فضاهای محدود عالی هستند، اما برای بیشتر غواصیها، من تانک جفتی ام را اختیار میکنم. مجموعههای جفتی هنگام غواصی همه تیک های کادر استاندارد من را دارند، اما برای شروع میتوانند مفهومی واهمه انگیز داشته باشند.
اولین چیزی که اکثر غواصان فکر میکنند این است که "وای آنها باید سنگین باشند" و بله هستند ! اما در آب سنگین نیستند. من هنوز به وزنه های سربی برای پایین رفتن با سیلندر های جفتی12 لیتری استیل خود نیاز دارم، اما به اندازه یک سیلندر 12 تایی تکی و همانطور که دوست خردمندم Dangerous Dave می گوید: "ترجیح میدهم گاز اضافی با خود ببرم و سپس سرب..." شما میتوانید با گاز اضافه بیشتر نفس بکشید اما سرب فقط شما را غرق میکند.
بنابراین بیایید به دلایل غواصی با Twinset ها نگاهی بیندازیم
شاخص افزونگی
مجموعه های دوقلو، منیفولد یا غیر منیفولد، دو منبع هوای کاملاً مستقل را به شما ارائه میدهند. بنابراین، اگر مشکلی با یک منبع هوا پیش آمد، میتوانید به معنای واقعی کلمه آن سیلندر را نادیده بگیرید و از سیلندر دیگر تنفس کنید تا ایمنی شما تامین شود .در سیلندرهای جفتی، شما دو والو دارید که توسط یک منیفولد با یک سوپاپ ایزوله به هم متصل میشوند. هر دو والو سیلندر دارای مرحله اول رگلاتور مستقل با یک مرحله دوم(دیمند) و شلنگ کم فشار هستند.
به این ترتیب اگر خدای ناکرده یکی از مراحل 1 یا 2 شما خراب شد یا شیلنگ پاره شد، میتوانید شیر سیلندر را ببندید و گاز باقیمانده خود را جدا کنید تا هدر نرود اما همچنان میتوانید تنفس کنید و شناوری خود را کنترل کنید. در یک غواصی معمولی هوا بین هر دو سیلندر جریان دارد و شما از هر دوی آنها تنفس میکنید، بنابراین هرگز مجبور نیستید مرحله دوم دستگاه تنفس خود را در طول غواصی تغییر دهید، فقط اگر مشکلی پیش آمد باید شیر تانک را در پشت سر خود ببندید.
فراتر از محدوده
غواصی با سیلندر جفتی 12لیتری به این معنی است که شما به معنای واقعی کلمه با دو برابر گاز غواصی سیلندر تک غواصی میکنید. به این ترتیب، حتی زمانی که به 50 بار میرسید، باز هم دو برابر یک غواص با سیلندر تک 12 لیتری هوا دارید .غواصی با سیلندر تک، زمانی که هوای یکی از غواصان کم میشود، عامل معمول پایان غواصی است. در تانک های جفتی NDL یا کاهش دمای بدن یا موارد دیگر است که ممکن است دایو را تغییر دهد.
غواصی های تکراری نیز آسان تر است، زیرا لازم نیست در بین غواصی ها کاری با ست خود انجام دهید، فقط شیر تانک های خود را ببندید تا گازی از دست ندهید. غواصان تک سیلندر باید قبل از غواصی دوم تجهیزات خود را مجدداً جدا و شارژ کنند. اما شما آن گاز باقیمانده سیلندر از غوص اول خود را روی عرشه هدر نمیدهید، بلکه آن را در دایو بعدی با خود خواهید داشت.
امنیت
ست های جفتی به معنای واقعی کلمه روی پشت شما پیچ میشوند تا با شما حرکت کنند. تا زمانی که صفحات پشتی و وینگ را تغییر ندهید، واقعاً متوجه آن نمیشوید، اما BCDهای معمولی روی پشت شما میچرخند و احساس نمیکنید که سیلندر شما بخشی از شماست. با تانک جفتی در پشت، موقعیت شما در آب بهتر و راحت تر قابل کنترل است و صفحه پشتی شما به این معنی است که مقدار زیادی از وزن شما به مرکز شناوریتان نزدیک است.
مرکز شناوری شما با وزنه بیشتری در اطراف شانهها به جای دور کمر شما انتقال مییابد و میتوانید وزنههای V و P را در فضای بین سیلندرهایتان نصب کنید. لازم نیست نگران شل شدن تسمه های نایلونی سقفت بودن بند ها باشید ،چون مهره ها و پیچ ها با خیس شدن شل نمیشوند.